Succesvolle teams: 7 feiten & adviezen

succesvolle teams 7 feiten

FEIT 1: 38% van de MT-leden is het niet eens met de strategie!

Uit een intensief onderzoek onder meer dan 3000 management teams in Europa bleek dat 38% van de teamleden het niet eens is met de gevoerde strategie. Als gevolg daarvan voelden zij zich onvoldoende betrokken, wat een negatief effect had op hun motivatie en betrokkenheid bij het realiseren van de strategie.
TIP: bepaal écht samen met het gehele MT de visie, laat MT-leden zich openlijk én individueel uitspreken over hun 'geloof' in de visie,en check hierbij op signalen die mogelijk het tegendeel lijken te bevestigen.

FEIT 2: Harmonieus opererende teams zijn minder effectief

Productieve teams zijn het 75% vaker met elkaar oneens dan onproductieve teams. Goed presterende teams bestaan vaak uit deskundige mensen die hun mening durven geven en dit doen op een toegankelijke wijze. Hierdoor komen alle meningen op tafel en formuleert het team een uitgebalanceerde visie en telkens 'nieuwe werkelijkheden'.
TIP: stimuleer teamleden zich uit te spreken en zorg voor een veilige en opbouwende sfeer, waarin het 'maken van fouten' integraal onderdeel is van het samen groeien en leren. Heb als leider het lef om zelf om kritiek en tegenwerpingen te vragen.

FEIT 3: Iedereen kijkt anders naar niet-functionerende teams

Als je leden van niet goed functionerende teams, ook al werken ze zeer lang met elkaar, vraagt waarom ze niet functioneren krijg je veel antwoorden, maar weinig van deze antwoorden komen met elkaar overeen. Dus, ieder heeft zijn eigen werkelijkheid en communiceert hier weinig over met collega's.
TIP: bespreek ALTIJD onderlinge ergernissen (eventueel samen met een procesbegeleider) en evalueer minimaal eens per kwartaal hoe de teamleden elkaars bijdrage ervaren: open, eerlijk en vanuit oprechte nieuwsgierigheid.

FEIT 4: Een team is NIET effectiever dan een individu

Als een individu een klus kan opknappen, doe het dan niet in een team, want dat kost vrijwel altijd meer tijd en energie. Laat zaken alleen in het team oplossen als dit qua kennis en vaardigheden noodzakelijk is.
TIP: check zaken die nu in een team worden gedaan en bepaal of dit strikt noodzakelijk. En, als medewerkers aangeven dat ze de klus met anderen willen klaren, laat ze dan aangeven wat die extra collega's concreet gaan bijdragen. Hoe groter het team, hoe meer iedereen zich kan verschuilen achter elkaar..…..'

FEIT 5: Een goede leider verdeelt zijn tijd evenredig

Veel leiders van teams denken dat ze zich vooral moeten concentreren op interne processen en het begeleiden van het team. Echter, niets is minder waar! Leiders die zich voor 50% bezig houden met hun team en voor 50% met het vertegenwoordigen van het team bij de klant of binnen de eigen organisatie zijn succesvoller. Tevens zijn deze managers sneller geneigd besluitvorming over te laten aan het team, waardoor de ontwikkelcurve van het team significant stijgt.
TIP: check hoe jij je tijd verdeelt en 'durf' meer aan je team over te laten! Probeer als manager altijd te werken vanuit de grondhouding: hoe kan ik mijzelf in het team vooral 'misbaar' maken en het team zo laten groeien dat zij autonoom kunnen functioneren. En hou jezelf een spiegel voor en stel jezelf vooral de vraag waarom JIJ het zelf nodig hebt om controle te houden. 

FEIT 6: Teams met meer vrouwen zijn succesvoller

Uit onderzoek bij 353 Fortune 500 bedrijen over een periode van 4 jaar blijkt dat bedrijven met meer vrouwen in de top financieel succesvoller zijn en dat hun aandelen gemiddeld 34% meer waard zijn dan bedrijven met overwegend mannen in de top. Oorzaken hiervan zijn volgens de onderzoekers dat vrouwen: beter omgaan met diversiteit; makkelijker omgaan met verschillen in mening; minder vooroordelen hebben en beter aanlsuiten bij vrouwelijke klanten.
TIP: stel jezelf de vraag hoe jouw team is opgebouwd en hoe je de diversiteit zou kunnen vergroten. En vooral, wat maakt dat jouw team niet in balans is? Wat heeft je tegen gehouden of wat zijn je vooroordelen geweest? Hoe ga je dit veranderen?

FEIT 7: Bespreek vooral niet direct het gebrek aan vertrouwen in het team!

Het gebrek aan vertrouwen binnen teams komt vaak voort uit (onuitgesproken) verschillen van inzicht over hoe werkzaamheden gedaan moeten worden. Zorg dus eerst voor een duidelijke vise, heldere werk- en overleg structuren, duidelijke taken en bevoegdheden en een open werksfeer. Mochten er dan alsnog problemen blijven bestaan omtrent vertrouwen, dan is het goed om deze 'op tafel te zetten' en de teamleden zich naar elkaar uit te laten spreken.
TIP: als vertrouwen een issue is binnen jouw team, laat de teamleden dan eerst zelf aangeven wat er moet veranderen in de procedures/aanpak en de openheid waarmee de teamleden met elkaar communiceren. Vraag ze vervolgens altijd wat ze hier zelf aan kunnen verbeteren, voordat je met ze in gesprek gaat over (vermeende) vertrouwens issues.

Gepubliceerd in de categorie: Teamcoaching & ontwikkeling