De vijf niveaus van TeamVerbinding

Presentatie1

Vertrouwen

Vertrouwen ontstaat door het delen van ervaringen en persoonlijke geschiedenissen. Ook het benoemen van elkaars persoonlijke bijdrage in het team helpt. Breng verder ook profielen van persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren in kaart.

Teams die elkaar vertrouwen:

  • Durven om hulp te vragen;
  • Steken tijd en energie in elkaar;
  • Bieden verontschuldigingen aan en accepteren die ook;
  • Zien uit naar gelegenheden om als groep op te treden;
  • Geven hun zwakheden en fouten toe;
  • Nemen risico’s bij het aanbieden van feedback en hulp.

Confrontaties

Wat voor veel teams een uitdaging is: confrontaties hun werk te laten doen. De stappen hiervoor zijn:

  1. Erkennen dat conflicten en confrontaties productief zijn;
  2. (Verhulde) conflicten/irritaties openlijk ‘op tafel’ zetten;
  3. Teamleden trekken zicht niet terug tijdens discussies en ‘verschuilen’ zich niet achter oneigenlijke argumenten (ego, de inhoud terwijl je als mens geraakt voelt, makkelijk scoren etc.)
  4. De focus is altijd: hoe maken wij elkaar beter i.p.v. hoe kan ik er beter uit komen ten koste van jou….

Teams die confrontaties effectief aangaan (het gaat dus niet om winnen!) boren ideeën van alle teamleden aan en profiteren daarvan. Ze lossen echte problemen met elkaar op, respecteren elkaar als mens, maar zijn kritisch op de inhoud. Ze brengen kritieke onderwerpen op tafel, zonder dat dit leidt tot ‘ruzie en verwijdering’.

Betrokkenheid

Betrokkenheid van ieder teamlid gaat over duidelijkheid, over elkaar steunen en over het nemen van verantwoordelijkheid voor teambesluiten. Er is eenheid in het team. Steeds zoeken naar consensus werkt niet, volledige overeenstemming is onmogelijk. Wanneer alle standpunten zijn aangehoord en meegewogen is er bereidheid om er samen voor te gaan. Een goed functionerend team weet dat:

  • Teamleden zich achter beslissingen opstellen;
  • Ze werken met besluitenlijsten, deadlines en houden zich hieraan;
  • Ze duidelijke beslissingen moeten nemen en ze deze tijdig moeten nemen.
  • Het team durft van fouten te leren en maakt elkaar geen verwijten bij foute besluiten;
  • Ze durven van richting te veranderen.
  • Het uiteindelijke teamresultaat leidend is
  • Geven en nemen, zonder dat dit leidt tot ‘weegschaal’ gedrag

En: aan het einde van vergaderingen beseft iedereen dat geen enkel teamlid twijfelt over de vraag of de gemaakte keuzes moeten worden ondersteund en uitgevoerd!

Aanspreken op verantwoordelijkheden

Effectieve teams bevorderen het nemen van gezamenlijke verantwoordelijkheid door:

  • Het houden van regelmatige voortgangsbesprekingen, zowel op inhoud als op teambeleving;
  • Het publiceren van doelstellingen en gedragsafspraken;
  • Het geven van teambeloningen.

Teams waarvan de teamleden elkaar aanspreken op hun verantwoordelijkheden zorgen ervoor dat collega’s die slecht presteren zich aangespoord voelen beter hun best te doen. Ze signaleren potentiële teamissues door:

  • Zonder aarzelen de benadering van collega’s te bediscussiëren;
  • Elkaar geen verwijten te maken, maar elkaars potentie willen benutten;
  • Te bevorderen dat collega’s elkaars hoge maatstaven adopteren.

Gezamenlijke resultaten

Een aantal zaken draagt bij aan het optimaliseren van resultaten:

  • In het openbaar en naar elkaar uitspreken over de gewenste (business en team) successen;
  • Het uitspreken van waardering voor de resultaten en elkaars bijdrage hieraan;
  • Het gunnen van specifieke waardering voor teamleden die werkelijk bijdragen aan het realiseren van groepsdoelstellingen.

Een team dat zich concentreert op collectieve resultaten houdt prestatiegerichte collega’s vast en betrokken, minimaliseert individualistisch gedrag, geniet van successen en zorgt ervoor niet te worden afgeleid door interne strijd, ego conflicten, groepsvorming en negativiteit.

Gepubliceerd in de categorie: Teamcoaching & ontwikkeling