Cijfers uit recente onderzoeken:
- 25% van de medewerkers voelt zich ondergewaardeerd
- 75% ervaart dat gebrek aan waardering het meeste invloed heeft op het werkplezier
- 39% voelt zich niet betrokken bij de organisatie
De kennis van managers over de behoeften van medewerkers:
Top 3 van Medewerkers(volgens managers) |
Top 3 van Medewerkers(volgens medewerkers zelf) |
Top 3 van Managers(van managers zelf) |
1. Salaris |
1. Zinvol werk |
1. Zinvol werk |
2. Zekerheid |
2. Waardering | 2. Waardering |
3. Promotie |
3. Betrokken worden | 3. Betrokken worden |
Kortom, managers hebben onvoldoende inzicht in wat medewerkers écht beweegt!
Resultaten bij organisaties met een 'waarderende en verbindende cultuur':
- 25% meer loyaliteit, inzet én klanttevredenheid
- 50% minder ziekteverzuim en verloop
- Effectiviteit van persoonlijk getoonde waardering is 67% (t.o.v. 60% voor cash-based bonus)
Organisaties die WAARDEREN (niet-materieel) tot onderdeel hebben gemaakt van hun cultuur presteren eenvoudigweg beter, zowel intern als extern. En, dat allemaal door simpelweg meer oprechte aandacht te geven en waardering daadwerkelijk úit te spreken.
Waarom waarderen managers te weinig:
- Onvoldoende bewust van eigen gedrag en het effect van waarderen
- Druk op de resultaten van management wordt 'doorgegeven' naar de medewerkers
- De 'angst' (en foutieve aanname!) dat medewerkers minder hard gaan werken
- Eigen gêne bij managers over het geven van complimenten
Waarderen: hoe en met welke impact?
De niveaus van waardering;
1. Waardering voor wie je bent (de 'mens', impact is groot)
2. Waardering voor wat je kunt (kennis en vaardigheden, impact is gemiddeld)
3. Waardering voor wat je doet (je erkent wat iemand bijdraagt, impact is groot)
Soorten waardering:
1. Day-to-Day (v.b. compliment, kaartje sturen etc.)
2. Informal reward (v.b. met het team eten als de resultaten zijn behaald)
3. Formal reward (v.b. Talent Award, voordracht meest succesvolle accountmanager)
Uit onderzoek blijkt de meest effectieve vorm de Day-to-Day waardering te zijn.
Hoe zelf een waarderende cultuur implementeren?
Stap 1: Wees zelfkritisch en analyseer de mate waarin jij zelf voldoende waardering geeft
Stap 2: Heb je belemmerende overtuigingen? Ga ermee aan de slag en buig ze om!
Stap 3: Vraag je teamleden of zij een waarderende cultuur ervaren. En wat zij verlangen
Stap 4: Creëer met het team de focus op een waarderende cultuur
Stap 5: Wat ga JIJ iedere dag/week/maand doen om je waardering naar anderen te tonen
Stap 6: Stimuleer dat teamleden zelf actief collega's, klanten etc. gaan waarderen
Stap 7: Evalueer maandelijks samen de voortgang op de 'sfeer en resultaten'
En verder:
- Van cruciaal belang: wees authentiek en eerlijk! Waardeer vanuit gevoel en overtuiging;
- 'Waarderen' vs 'loslaten': spreek waardering uit en blijf krachtig optreden bij non-performen;
- Om het in je systeem te krijgen: stel een target van bijvoorbeeld één compliment per dag;
- Gebruik geen 'handige systemen' zoals automatisch verstuurde verjaardagskaarten;
- Neem simpelweg meer tijd om écht met je team te praten en dáádwerkelijk contact te maken.